woensdag 13 mei 2015

De creaties van het afgelopen ge(s)tikte naaiweekend

Vorig weekend was het een topweekend
want we trokken met onze gestikte wijven 
voor de tweede keer op naaiweekend.
De eerste keer was al een groot succes
maar net zoals bij de wijn
wordt het gewoon elk jaar beter!

Ik ben fan om mijn zoontje wat retro te kleden.
Daarom hangt er nogal wat kledij van het merk
4 funky flavours in zijn kast.
1 nadeel: die kleren zijn niet bepaald goedkoop.
Een hemdje kost bijvoorbeeld al rond de 50 euro,
wat op zich nu ook geen mega bedrag is,
maar als je wat variatie wil 
en het wil combineren,
dan loopt de rekening toch wel op.

Dus maak ik veel kledij van mijn zoontje zelf.
Een klein tijdje terug maakte ik de Theo in tricot.
Zalig patroon, het zit perfect.
Maar... 
Om zijn kleerkast op die manier te vullen, 
moet ik nu al beginnen met zijn collectie voor volgend jaar.
Er loopt ook nog een dochter rond die kleren nodig heeft,
en voor mezelf maak ik ook graag eens wat nieuws.
Dus heb ik tijd tekort.
Ik moest op zoek naar iets tofs en origineels,
iets dat minder tijd in beslag neemt dan een Theo naaien.
Dan dacht ik in eerste instantie aan de Charlie,
maar die vind ik persoonlijk te wijd aan de hals.

Dan zag ik bij haar en bij haar 
een prachtige polo passeren.
En ik zag er direct een gepast stofje voor mijn ogen.
Zo gedacht, zo genaaid!
Dit was het resultaat:










Voor mijn dochter wou ik een belladone variant,
maar dan zonder de tailleband.
Ik startte van het basisjurkje van stof voor durf het zelvers
en voegde plooien en zakken toe aan de het rokgedeelte.
Aan het bovenpand maakte ik de halsuitsnijding wat dieper
alsook de armsgaten ter hoogte van de oksels.

Het is nog niet volledig naar mijn gedacht,
maar de eerste stap is gezet.









Dan maakte ik nog een op het eerste zicht een gemakkelijk rokje.
Let wel, het tweede zicht is ook gemakkelijk,
maar het was al zondag
en ik had al 2 korte nachten gehad.
Het liep dus niet allemaal even vlot meer om te naaien.
Ik rimpelde verkeerd,
ik zette de elastiek er verkeerd aan...
Ik tornde dus meer los dan dat ik effectief naaide.
Maar soit, het wordt een dagelijks rokje
en er gaan er nog volgen.
Weliswaar zonder zoveel te sukkelen ;-)







Polo: stof Froy and Dind, patroon Liam Polo LMV
Kleedje: aangepast basispatroon SVDHZ en stof van stofopzolder
Rokje: zonder patroon en stof van Pieke Wieke

Groetjes Sofie van Spurrewubsie!

19 opmerkingen:

  1. Zo fan van dat kleedje en die polo! Dat patroontje van die polo probeer ik ook zeker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben fan van je kleedje! Zo'n tof stofje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. allemaal even knap!
    (tss ik heb dat stofje van het kleedje hier ook liggen! en we kopen dezelfde kledij.... )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Stuk voor stuk prachtige stuks! Wauw, dat was echt een gestikt weekend. Ik vind de Liam polo eerlijk gezegd toch ook nog redelijk tijdrovend. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dat speciale zakje op die polo maakt het echt af vind ik :)
    en dat kleedje vond ik op weekend al zo mooi, maar eens u dochter erin zit, nog mooier! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt toch echt leuke kids!! En je zelfgemaakte kleding maakt het plaatje helemaal af. x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Knap, zeg! Jouw creaties leveren mooie plaatjes op. ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vond ze van 't weekend al mooi, maar zo met kinderen erin... prachtig!
    En herkenbaar, het stikken-terwijl-je-eigenlijk-te-moe bent. Je wilt het niet weten, hoe vaak ik dat bloesje terug losgemaakt heb. Of die Cisse ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige kinderen in prachtige kleren!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. oh, wat een mooie opbrengst van een vast prachtig weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Alledrie prachtig! Ik ben wel het meest fan van het jurkje, zaleg stofje!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi! Die polo is de max. Het patroontje komt bij op de lijst van dingen die ik voor Ernestje wil maken als hij eindelijk groot genoeg is :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Helaas geen jongens in huis, maar die polo is echt geweldig! Mooie combinatie! Verliefd op het stofje van het jurkje van je dochter! Vruchtbaar weekend zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vond het dit weekend al zo'n mooi zicht, jouw kleedje aan de muur en dan heb ik het nog niet over jouw Liam polo ! Ik moet die ook eens uit proberen ... ooit !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Waaw; een productief weekendje blijkbaar!
    De Liam polo is heel mooi geworden; echt een zalig zomers stofje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gelukkige smoeltjes ... Amai die jurk is mooi ,,, de theo ook lekker fris en zomers

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dat je naaisels mooi waren dat wist ik natuurlijk al. Maar met kind er in ziet het er toch nog altijd beter uit. Ik ben grote fan van de polo. Die komt hier zeker ook op het naailijstje.

    BeantwoordenVerwijderen